Sajnos most határozatlan időre nélkülöznöm kell Dani társaságát a Tate Modern látogatásakor, de még utoljára tegnap elmentünk együtt megnézni a "Van Doesburg & The International Avant-Garde" című frissen nyílt kiállítást. Ezúton is szeretném Daninak megköszönni a társaságát, valamint azt, hogy a tagsági kártyájával gyakorlatilag térítésmentesen néztem meg az elmúlt másfél év összes kiállítását a Tate Modernben. Hiányozni fognak ezek a szombat délutánok!

A múzeum ismét mély és gazdag kiállítást rendezett, és ahogy figyeltük Danival, a világ minden tájáról igyekeztek összegyűjteni a korszak és a középpontba állított művész minden jelentős alkotását. Akit érdekel a 20.századi művészet, annak mindenképpen csak ajánlani tudok minden itt megtekinthető tematikus kiállíást. Megmondom őszintén, hogy az állandó tárlat engem annyira nem nyűgöz le, de minden más, amit eddig láttam, elsőosztályú volt.

Jó 2,5-3 órát töltöttünk bent, aprólékosan végigolvasva a leírásokat és a magyarázatokat, úgyhogy a jövőben szerintem képes leszek felismerni a stílus legfontosabb jellemzőit. A kiállítás középpontjában Theo van Doesburg munkássága áll, aki a De Stijl című avantgard magazin alapítója volt, ám számos, a magazinban és a korszakban jelentős művész alkotásainak is szenteltek helyet (Piet Mondrian, Vilmos Huszár, Bart van der Leck, Antony Kok).

A kiállítás a festményeken túl bemutatja a korszak tipográfiáját (emlegettük Zsuttit), építészetét és design-ját (miniatűr épületek mini makettjén keresztül úgy, hogy be lehetett nézni a pici ablakokon keresztül megcsodálni a belsőépítészetet, padlóburkolatot). Számtalan épület tervrajza is megtekinthető, ahol van Doesburg levezeti a színek sorrendjénak jelentőségét. Fantasztikus ablakdíszítéseket láttunk, és a magyarázatok segítségével beavatást nyertünk a látszólag random négyzetek mögött rejlő logikába is.

Szenteltek egy külön termet a dadaizmus és a konstruktivizmus stílusának is, ahol nagy meglepetésünkre, ám egyben büszkeségünkre is, jó néhány magyar művész is helyet kapott (pl. Kassák Lajos és a Ma című lap eredeti oldalai és címlapja, Moholy-Nagy László, Bortnyik Sándor), valamint a Bauhaus-nak, és bemutatták a stílus hatását a költészetre és a zenére is.

A kiállítás május 16-ig tekinthető meg a Tate Moden-ben, és 10 font a belépőjegy.

süti beállítások módosítása